IRAILAK 15/2024 – 13:00

MINISTRILES de MARSIAS, organoa.

Programa

Aurelio Bonelli (¿1569-ca.1620)
Toccata detta La Cleopatra para dos instrumentos de tecla.
Gioseffo Guami (1542-1611)
Canzon detta La Lucchesina para dos instrumentos de tecla.
Giovanni Gabrielli (ca.1554-1612)
Canzon Sol Sol La Sol Fa Mi para dos instrumentos de tecla.
Bartolomé de Selma y Salaverde (ca.1595-fl.1613-38)
Fantasia per fagotto solo
Francisco Correa de Arauxo (1584-1654)
Tiento de Medio Registro de Dos Tiples de Segundo Tono.*
Johann Sebastian Bach (1685-1750)
Concierto en Do Mayor BWV 1061a para dos instrumentos de tecla.
Allegro. Adagio overo Largo. Fuga
Diego Xaraba y Bruna (ca. 1652-1716)
Lamed. Matribus suis.
Lamentación para los Maitines del Viernes Santo para voz, bajón y bajo continuo.
José Ximenez (ca.1600-1672)
Batalla del Sexto Tono.*
Giovanni Morandi
Sinfonia marziale a cuatro manos.
Giovanni Bernardo Lucchinetti (1730-1801)
Concerto in re maggiore para dos instrumentos de tecla.
Síguense unas Tonadas de Palacio.
Tamborilero, Tonadilla de Navidad, Gitanilla, Tonadilla de Navidad, Chacona, Marizápalos, Folías
de España, Canarios con sus glosas.

Ministriles de Marsias. Fernando Sánchez, bajón y bajoncillos. Joxe Benantzi Bilbao, voz
y órgano. Javier Artigas, órgano.

Notas al programa

Programa honen hasieran, XVI. mendeko testu teorikoek proposatzen duten bezala, bertsio murriztuan veneziar jatorriko abesbatza instrumental birentzat idatzitako literaturaren ikuspegi ebolutiboa ematen saiatu gara. Ikuspegi horren arabera, organo bakoitzak, polifonia egiteko duen gaitasunari esker, bere kabuz korua egin dezake. Ideia hori Tomás Luis de Victoriak berretsi zuen Iberiar Penintsulako Kabildoen sustapenari eta salmentari buruzko idazkiren batean 1600. urtean Felipe III .ari eskainitako argitalpen polikoral ospetsuan. Bertan, lau ahotseko tresnarik ez balego, organoarekin abestuko duen bakar batek korua egingo luke. Organoak zati instrumentalak ordezkatzeko praktika instrumental hori egingo dugu gaur, lehenengo hiru obrak interpretatuta. Ahots-aparailuaren ordez (zortzira), bi organoek interpretatutako lau koruko intabulazioa egingo da.

Katedraletan zeuden instrumentu baxu garrantzitsuenarekin, baxoiarekin, txandakatzea modu naturalean gertatu zen, instrumentu honetarako musika instrumentalaren historiako obra garrantzitsuenetako bat programan txertatzean: Bartolome de Selmaren “Per fagotto fantasia”. Ziur aski, bakarlari gisa instrumentu honentzako lehenengo musika-lan birtuosoa da. Baxoia katedral-kaperetako instrumentu nagusia izatera iritsi zen. Hain garrantzitsua izan zen, Errenazimentuko instrumentu gehienak bezala, familia oso bat izan zuela tesitura guztietan, baxu txiki bezala ezagutzen zena. Kontzertuan zehar, zurezko eta mihi bikoitzeko haize-instrumentu familia honetako instrumentu gehienak entzuteko aukera izango dugu.

Egitarauan, era berean, tekla-instrumentu birentzako obrak daude: hala nola, egileak berak orkestrarik gabe idatzitako Bachen Do Maiorreko kontzertua; izaera askoz operistikoagoa duten lau eskutarako Giovanni Morandiren obrak, edo Lucchinettiren izaera klasikoa duen mugimendu bateko kontzertu bat. Hori guztia baxoi eta ahotsaren esku-hartze kameristikoek osatzen dute, formazio honetarako oso berezia den obra batean, baxu jarraituaren berezko eta ezinbesteko parte-hartzearekin. Pablo Bruna, Darocako itsua organista ezagunaren ilobaren “Diego Xaraba y Brunaren erosta” lana musika-forma honen adibide garrantzitsuenetako bat da eta Aste Santuan baino ez zen interpretatzen.

Kontzertua hainbat iturri hispanikotatik ateratako XVII. mendeko dantza, doinu eta abesti sortarekin amaituko da; organo txandakatu biek eta baxu txikiek musikaren bidez historiaren garai honen ezaugarri diren sustrai herrikoi eta jauregi-giroetara eramango gaituzte.

Ministriles de Marsias

En el inicio de este programa, hemos intentado dar una visión evolutiva tanto de la literatura escrita para dos coros instrumentales de origen veneciano, en la versión reducida tal y como proponen los tratados teóricos del final del siglo XVI, en donde cada órgano puede, gracias a su capacidad de realizar la polifonía, hacer coro de por sí. Esto ya nos lo refrendará posteriormente Tomás Luis de Victoria en alguno de sus escritos dedicados a la promoción y venta en los diversos Cabildos de la Península Ibérica, de su famosísima publicación de obras policorales fechada en 1600 y dedicada a Felipe III, en donde afirma donde no hubiera aparejo de cuatro voces, una sola que cante con el órgano hará coro de por sí. Esta práctica instrumental de sustitución de partes instrumentales por el órgano es la que realizaremos hoy con la interpretación de las tres primeras obras, en las que el aparejo de voces (a ocho) se verá sustituida por la intabulación en dos coros a cuatro interpretados por los dos órganos.

La alternancia con el instrumento bajo más importante de los que existían en las catedrales, el bajón, se produce de manera natural, al insertar en el programa una de las obras más importantes en la historia de la música instrumental para este instrumento: “La fantasía per fagotto solo” de Bartolomé de Selma. Posiblemente es la primera muestra de música solística de carácter virtuoso para este instrumento. El bajón llegó a ser el instrumento por antonomasia de las capillas catedralicias. Tan importante fue que tuvo, como la gran mayoría de instrumentos renacentistas, una familia completa en todas las tesituras, lo que se conocía como los bajoncillos. A lo largo del concierto tendremos la posibilidad de escuchar la gran mayoría de instrumentos de esta familia perteneciente al viento madera y con doble lengüeta.

En el programa se encuentran asimismo obras para dos instrumentos de teclado, como el Concierto en Do Mayor de Bach, escrito así, sin orquesta, por el propio autor, así como obras a cuatro manos de carácter mucho más operístico (Giovanni Morandi), o un concierto en un movimiento de carácter clásico (Lucchinetti). Todo esto trufado por las intervenciones camerísticas del bajón y la voz, en una obra muy especial para esta formación con el añadido consustancial e imprescindible del bajo continuo. La Lamentación de Diego Xaraba y Bruna, sobrino del famosísimo organista conocido como El ciego de Daroca, Pablo Bruna, es uno de los ejemplos más importantes de esta forma musical que se interpretaba únicamente en Semana Santa.
El concierto finalizará con una selección de danzas, tonadas y canciones del siglo XVII extraídas de diversas fuentes hispánicas interpretadas por los dos órganos alternados y los bajoncillos que nos mostrarán esa música que nos retrotraerá a esos ambientes palaciegos de raíces populares que caracterizan a esta época de la historia.

Ministriles de Marsias

 

JOXE BENANTZI BILBAO RIGUERO

Interprete balioaniztun handienetako bat da. Kontzertu-jarduera nekaezina Alacanteko «Guitarrista José Tomás» Kontserbatorioko organo-irakasle numerarioa izatearekin uztartzen ditu eta baita instrumentu historikoen zaharberritze ugariren gainbegiratzearekin eta hainbat jaialdi eta ikastaroren koordinazioarekin. Hala nola «Urdaibaiko Organoak Joxe Mari Eguileor» (UOJE) jaialdia Busturialdean (Euskal Herria), Benidormeko nazioarteko organo jaialdia (FIOB) eta «Musicaloxa» biak Valentziako Erkidegoan.
Bilbao irakasle sarituak hainbat grabazio diskografiko egin ditu (RTVE, Lycanus, SEDEM…), Hiro Kurosaki eta Javier Artigas maisu handiekin batera eta Yehudi Menuhinen zuzendaritzapean jo du besteak beste. «Estil Concertant», «Capella de Ministrers» eta EOS (Euskadiko Sinfonikoa) bezalako talde eta orkestrekin interpretatu du. Horrez gain, zenbait organo zaharberritzetan aholkuak eman ditu (Monóvar, Mundaka, Gernika, Ibarrangelu, etab.), eta hainbat musika jaialdi zuzendu ditu (Els orgues d ‘Alacant, «Itxas Soinua», «Festival internacional de órgano de Monóvar»).

Considerado como uno de los grande intérpretes polivalentes, compagina su intensa actividad concertística con la docencia como profesor numerario de órgano del Conservatorio “Guitarrista José Tomás” de Alicante; supervisando numerosas restauraciones de instrumentos históricos y coordinando diversos festivales y cursos como el festival “Urdaibaiko Organoak Joxe Mari Eguileor” (UOJE) en la comarca de Busturialdea (Euskal Herria), el festival internacional de órgano de Benidorm (FIOB), o “Musicaloxa” ambos en la Comunidad Valenciana. El galardonado professor Bilbao ha realizado diversas grabaciones discográficas (RTVE, Lycanus, SEDEM…), ha interpretado junto a grandes maestros como Hiro Kurosaki, Javier Artigas o directores como Yehudi Menuhin, grupos como “Estil Concertant”, “Capella de Ministrers” y orquestas como la OSE (Sinfónica de Euskadi), ha asesorado en diferentes restauraciones de órganos (Monóvar, Mundaka, Gernika, Ibarrangelu, etc.); ha dirigido diferentes festivales de música (Els orgues d’Alacant, “Itxas Soinua”, “ Festival internacional de órgano de Monóvar”).

JAVIER ARTIGAS PINA

Zaragozan jaioa, Javier Artigasek Pilarreko Infanteen Eskolanian hasi zuen bere heziketa. Pianoa, organoa eta klabea (Sari Berezia) ikasi zituen J. L. González Uriol eta M. Torrentekin eta ikastaroak Radulescu, Alain, Rogg, Houbard eta Schnorrekin egin zituen. Organoari eskainitako jaialdi garrantzitsuenetan kontzertuak eskaintzen ditu, eta nazioartean Espainiako musika historikoaren aditu garrantzitsuenetakotzat jotzen da. Zaragozako Pilarreko organoen titularra eta Murtziako Katedraleko Merklin organoaren (1854) zaharberritzearen zuzendari artistikoa izan da. Murtziako Karmengo elizako organista da.
Arte Ederretako akademikoa, organo eta klabe katedraduna Murtziako Goi Mailako Kontserbatorioan, EsMucen irakasle gonbidatua eta Darocako Antzinako Musika Ikastaroan eta Saorgeko Semaine de l ‘Orgue Italien-en irakaslea da, besteak beste. Darocako Antzinako Musikaren Nazioarteko Ikastaro eta Jaialdiko zuzendarikidea erebada.

Nacido en Zaragoza, Javier Artigas comenzó su formación en la Escolanía de Infantes del Pilar, cursando estudios de piano, órgano y clave (Premio Extraordinario) con J. L. González Uriol y M. Torrent y cursos con Radulescu, Alain, Rogg, Houbard y Schnorr. Ofrece conciertos en los festivales más importantes dedicados al órgano siendo reconocido internacionalmente como uno de los especialistas más relevantes de la música histórica española. Ha sido titular de los órganos del Pilar en Zaragoza y director artístico de la restauración del órgano Merklin (1854) de la Catedral de Murcia. Es organista de la Iglesia del Carmen en Murcia.
Académico de Bellas Artes, es Catedrático de Órgano y Clave en el Conservatorio Superior de Murcia, Profesor Invitado en la EsMuc y Profesor del Curso de Música Antigua de Daroca y de la Semaine de l’Orgue Italien en Saorge, entre otros. Es codirector del Curso y Festival Internacional de Música Antigua de Daroca.

FERNANDO SANCHEZ

Rafalen (Alacant) jaio zen. Musika ikasketak Gabriel García Martínezekin hasi zituen.

Hainbat urtez, bertako bandan jo eta Murtziako eta Alacanteko kontserbatorioan ikasten aritu zen. Aldi berean, Vicente Camposen fagot eskolak jaso zituen. 1982an Madrilera joan zen, eta han Vicente Merencianorekin ikasi zuen Musikako Goi Mailako Errege Kontserbatorioan, eta 1987an fagoteko goi mailako titulua lortu zuen.
Darocako nazioarteko udako ikastaroetan, Josep Borràs doktorearekin, antzinako musika interpretatzen hasi zen, jatorrizko instrumentuekin eta irizpide historizistekin.

Gure musika-ondarea berreskuratu eta sustatzeko, 1997an, “Ministriles de Marsias” antzinako musika-taldea sortu zuen. Lan hori bere “Trazos de los ministriles” diskolanetan islatu zuen (CD Compact aldizkarian 2010eko musika errenazentistako cd onenari irakurlearen saria), baita Antonio de Cabezónen “Invenciones de glosas” lanean ere. Lan horrek Scherzo aldizkarian (2011ko maiatza) “Disco Excepcional” kalifikazioa lortu zuen eta FestClasicak “Espainiako eta Iberoamerikako musika interpretatzeari eta berreskuratzeari” emandako sari nazionala izan zen. 2015ean eta 2018an, GEMA sarien bi ediziotan, Errenazimentuko 2014ko eta 2017ko musika talderik onena izan zen. “La Música en las Catedrales y Capillas Españolas en los siglos XVI-XVIII” (Segovia, 1999 eta 2000) ikastaroan baxoi eta baxu txikien irakasle izan zen.

Darocako Antzinako Musikaren Nazioarteko Ikastaro eta Jaialdian haize instrumentuen koordinatzailea da. “MUSICALOXA” antzinako musika ikastaro eta jaialdiko irakaslea da. Bertan baxoi eta baxu txiki espezialitateko irakaslea da. Gaur egun, lan instrumentala eta pedagogikoa, fagoteko irakasle eta Majadahondako (Madril) CPMko zurezko haizeinstrumentu saileko buru izatearekin uztartzen ditu.

Nace en Rafal (Alicante). Inicia sus estudios musicales con Gabriel García Martínez.

Durante varios años compatibiliza su formación en la Banda local con estudios en los Conservatorios de Murcia y Alicante, al tiempo que recibe clases de fagot de Vicente Campos. En 1982 se traslada a Madrid donde estudia con Vicente Merenciano en el Real Conservatorio Superior de Música y obtiene el título superior de Fagot en 1987.
En los cursos internacionales de verano de Daroca, con el Dr. Josep Borràs, inicia su incursión en la interpretación de música antigua con instrumentos originales y criterios historicistas.

Fundador en 1997 del grupo de música antigua “Ministriles de Marsias” con el que lleva a cabo una labor de recuperación y promoción de nuestro patrimonio musical, labor reflejada en sus trabajos discográficos “Trazos de los ministriles” (premio del lector al mejor cd de música renacentista del 2010 en la revista CD Compact) y su “Invenciones de glosas” dedicado íntegramente a la figura de Antonio de Cabezón que obtuvo la calificación de “Disco Excepcional” en la revista Scherzo (mes de Mayo de 2011) y fue premio nacional otorgado por FestClásica a “la interpretación y recuperación de música española e iberoamericana durante el año 2011”. En 2015 y 2018 ha sido galardonado, en sendas ediciones de los premios GEMA, como mejor grupo de música renacentista de 2014 y 2017. Ha sido profesor de bajón y bajoncillos en el curso “La Música en las Catedrales y Capillas Españolas en los siglos XVI-XVIII” (Segovia, 1999 y 2000).

Es coordinador de instrumentos de viento en el curso y festival internacional de música Antigua de Daroca. Es profesor del curso y festival de música antigua “MUSICALOXA” donde imparte la especialidad de bajón y bajoncillos. Actualmente compagina su labor instrumental con la pedagógica, como profesor de fagot y jefe del Departamento de viento madera en el CPM de Majadahonda (Madrid).