IRAILAK 22/2024 – 18:00

TIENTO NUOVO
Carlos Mena kontratenorra
Ignacio Prego, zuzendaria

Programa

Tiento Nuovo
Carlos Mena, contratenor
Ignacio Prego, dirección artística
LAMENTO

Johann Heinrich Schmelzer (1620-1680)
Sonata IV a 6 (Sacro-Profanus Concentus musicus)

Johann Michael Bach (1648-1694)
Ach, wie Sehnlich Wart ich der Zeit

Johann Rosenmüller (1619-1684)
Sonata XI a 5 en La Mayor (1682)

Giovanni Felice Sances (1600-1679)
Pianto della Madonna (Stabat Mater)

Anonymous
Chiaccona a 3 (Partiturbuch Ludwig, 1662)

J. H. Schmelzer
Lamento Sopra la Morte de Ferdinand III

Johann Michael Bach
Auf, laßt uns den Herren loben

Heinrich Ignaz Franz von Biber (1644-1704)
Sonata III a sei

Philipp Heinrich Erlebach (1657-1714)
Wer sich dem Himmel übergen


TIENTO NUOVO (9 músicos + solista)
Carlos Mena, voz
Emmanuel Resche-Caserta, violín Víctor Martínez, violín
Miriam Hontana, viola
Daniel Lorenzo, viola
María Martínez, cello
Ismael Campanero, violone
Alberto Martínez, órgan
o Ramiro Morales, tiorba
Ignacio Prego, clave y dirección
artística

Notas al programa

XVII. mendean heriotzak Europan presentzia bereziki nabarmena izan zuen. Gerrateek eta pandemiek eskualdeak suntsitu zituzten, eta, bidean, atsekabea eta ziurgabetasuna utzi zuten. Gizartean zegoen sentimendu erlijioso sakonak batzuetan balio izan zuen itzal horiek argitu eta bizitza hobea izateko itxaropena bideratzeko.
Garai horretako arteak (batez ere, musika) nagusi zen ezegonkortasunaren eta sentimendu transzendental eta erlijiosoaren isla fidelak ziren. Bi ideia horiek programa honetako instrumentu eta ahots lanetan agertzen dira eta bai mundu lurtar bai zerutiarraren artean dabiltza.
Mende honetan Italiako musikak Europa erdialdekoan izan zuen eragina erabatekoa izan zen. Ahots-musika erlijiosoari zegokionez, lehen aldian Praetorius edo Schütz bezalako konpositoreek Veneziako estiloa sartu zuten; hala ere, berehala idazkera berria agertu eta aurrekoarekin batera iraungo du. Idazkera horretan, bakarlarien eta idatzitako zatidun neurri txikiko ensembleen arteko konbinazioak daude.
Ahots-musika hori programa honetan jasotako instrumentu-obren bestelakoa da. Izan ere, esperimentazio, askatasun eta inprobisazio handiko lengoaia dute, eta garai horretan nagusi zen Stylus Fantasticus izenekoa bikain irudikatzen dute.

La presencia de la muerte durante el siglo XVII en Europa fue especialmente notable. Guerras y pandemias arrasaron regiones enteras, dejando desolación e incertidumbre a su paso. El profundo sentimiento religioso presente en la sociedad sirvió en ocasiones para alumbrar esas sombras y canalizar la esperanza en una vida mejor.
Las artes en este periodo, y en concreto su música, son sin duda un fiel reflejo de la inestabilidad reinante, por un lado, y del sentimiento trascendental y religioso, por otro. Estas dos ideas se plasman en las obras instrumentales y vocales de este programa, que transitan entre esos dos mundos, el terrenal y el celestial.
La influencia italiana en la música centroeuropea en este siglo es absoluta. En lo que respecta a su música vocal religiosa, y tras un primer periodo en el que compositores como Praetorius o Schütz introducen el estilo veneciano, de gran complejidad policoral, rápidamente aparece una escritura nueva que convivirá con la anterior, en la que encontramos combinaciones de voces a solo con ensembles de pequeñas dimensiones con partes escritas.
Esta música vocal contrasta con las obras instrumentales incluidas en este programa, caracterizadas por un lenguaje de gran experimentación, libertad y carácter improvisatorio, y que representan a la perfección el denominado Stylus Fantasticus, predominante en este periodo.

Carlos Mena, Contratenor

Carlos Mena Gasteizen jaio zen (1971) eta Basileako (Suitza) Schola Cantorum Basiliensis (SCB) ospetsuan ikasi zuen R. Levitt eta R. Jacobs maisuen zuzendaritzapean. SCBn Erdi Aroko ikasketak egin zituen eta opera tailerretan ikasi zuen. Egun erakunde horretan kantu historikoko irakaslea da.
Bakarlari gisa, M. Corboz, P. Goodwin, M. Minkowsky, R. Frübeck de Burgos, O. Dantone, J. Mena, G. Leonhardt, A. Marcon, F. Biondi, J. López-Cobos eta R. Jacobs maisuen gidaritzapean abestu du, eta, horren ondorioz, mundu osoko jaialdi eta aretoetan aritu da. Honakootan, esaterako: Vienako Musikverein eta Konzerthaus, Bruselako Palais de Beaux Arts, Salzburgoko Grosses Festspielehaus, Berlingo Philarmonie, Tokyoko Suntory Hall eta City Opera Hall, Los Angelesko Osaka Shympony Hall, Zipper Hall eta Schönberg Hall, New Yorkeko METeko Alice Tully Hall, Washingtongo Kennedy Center, Sidney Opera House, Melbourneko Concert Hall, Mexiko Hiriko Bellas Artes, Buenos Airesko Teatro Colón, etab.
Operaren esparruan, Monnaieko (Brusela) Théâtre Royalen egin zuen debuta E. Cavalieriren La Rappresentazione lanarekin. Era berean, kritikaren eta publikoaren goraipamena jaso zuen G. F. Haendelen Radamisto lanarekin Salzburgoko Felsenreitshule-n. Monteverdiren L’Orfeo (Speranza) abestu zuen Innsbruck Festwoche eta Berlingo Staatsoper-en, Haendelen Il trionfo (Disinganno) Salzburger Pfingstenfestival jaialdian eta J. Cageren Europera 5 Flandeseko Jaialdian. Honakoak ere antzeztu zituen: Londresko Barbican Center-en Mozarten Ascanio in Alba, B. Britten-en A Midsummer Night ‘s Dreamen Oberon, Sanchez-Verdúren El/La Seminarista en El viaje a Simorgh Teatro Real-en, Britten-en Apollo Death in Venice-n Gran Teatro del Liceu-n.
Orkestra zuzendari gisa, Granada, Galizia, ORTVE, Nafarroa, Kordoba, Lisboa eta OSPAko orkestretara gonbidatu dute.
Carlos Mena kantu historikoko irakaslea da Madrilgo Musika Kontserbatorioan eta Salamancako Unibertsitateak antolatzen dituen antzinako musikako ikastaroetan.

Carlos Mena nace en Vitoria-Gasteiz (1971) y se forma en la prestigiosa Schola Cantorum Basiliensis (SCB) de Basilea (Suiza) bajo la dirección de sus maestros R. Levitt y R. Jacobs. En la SCB realiza estudios medievales y estudia en los talleres de ópera. Actualmente es profesor de canto histórico en dicha institución.
Como solista ha cantado bajo la batuta de maestros como M. Corboz, P. Goodwin, M. Minkowsky, R. Frübeck de Burgos, O. Dantone, J. Mena, G. Leonhardt, A. Marcon, F. Biondi, J. López-Cobos y R. Jacobs, lo que le lleva a actuar en festivales y salas de todo el mundo como la Musikverein y la Konzerthaus de Viena, el Palais de Beaux Arts de Bruselas, la Grosses Festspielehaus de Salzburgo, la Philarmonie de Berlin, la Suntory Hall y City Opera Hall de Tokyo, el Osaka Shympony Hall, el Zipper Hall y Schönberg Hall de Los Angeles, el Alice Tully Hall del MET de Nueva York, el Kennedy Center de Washington, la Sidney Opera House, el Concert Hall de Melbourne, el Bellas Artes de Ciudad de México, el Teatro Colón de Buenos Aires, etc.
En el ámbito de la ópera debuta en el Théâtre Royal de la Monnaie (Bruselas) con La Rappresentazione de E. Cavalieri; recibe el elogio de la crítica y público con Radamisto de G. F. Haendel en la Felsenreitshule de Salzburgo. Canta L’Orfeo de Monteverdi (Speranza) en la Innsbruck Festwoche y en la Staatsoper de Berlin, Il trionfo (Disinganno) de Händel en el Salzburger Pfingstenfestival y Europera 5 de J. Cage en el Festival de Flandes. En el Barbican Center de Londres protagonizó Ascanio in Alba de Mozart, Oberon en A Midsummer Night’s Dream de B. Britten, El/La Seminarista en El viaje a Simorgh de Sánchez-Verdú en el Teatro Real de Madrid, Apollo en Death in Venice de Britten en el Gran Teatro del Liceu.
Como director de orquesta, es invitado a las orquestas de Granada, Galicia, ORTVE, Navarra, Córdoba, Lisboa, OSPA.
Carlos Mena es profesor de canto histórico en el Real Conservatorio de Música de Madrid y en los cursos de música antigua que organiza la Universidad de Salamanca.

Tiento Nouvo

Tiento Nuovo 2016an sortu zen taldeko zuzendari artistiko Ignacio Prego klabezinista madrildarraren eskutik. Berehala kontzertu-areto eta jaialdietan ohiko talde izan zen “bikainak, sakonera eta lirismoz betetako” (Scherzo, 2016) interpretazioa eskaintzen baitzuen. Charles Avisonen Concerti Grossi (Glossa, 21) izenekoekin egindako grabazioak hainbat sari jaso ditu: Frantziako Diapason aldizkarian Diapason d’or saria, Scherzo aldizkariaren Disko Bikaina, NPR Radioko asteko albuma; baita Melómanok eta beste aldizkari espezializatu batzuek emandakoak ere.
Espainiako agendan, besteak beste, Bartzelonako Auditori-ko Zikloak, Santanderreko Nazioarteko Jaialdia, Madrilgo Auditorio Nazionala CNDMren Zirkuituen barnean, Leon edo Salamanca Barrokoko Musika Historikoen Zikloak, Juan March Fundazioa, Conde Duque Auditorioa, Madrilgo Arte Sakratuaren Nazioarteko Jaialdia, Stuttgarteko (Alemania) Landesmuseum Wüürttemberg eta Varsoviako Łazienki Errege Jauregia (Polonia) besteak beste.
Musika-beharren arabera taldea aldakorra da. Hori horrela izanik, Maurice Steger, Nuria Rial edo Steven Isserlis bezalako bakarlariekin kolaboratu ohi dute eta horrekin taldearen barrokoaren errepertorioa zabaldu.
Nazioarteko prentsak bere belaunaldiko klabezinista garrantzitsuenetakotzat du Ignacio Prego. Atlantikoaren bi aldeetan ibilbide profesional bizia du eta kontzertuak ematen ditu Ipar Amerikako hiri garrantzitsuenetan, Asian, zein Europako eta Hego Amerikako herrialde gehien-gehienetan.
2023ko udan bakarlari gisa debuta egin zuen Utrecht Oude Muziek Festival jaialdian, Santanderko Nazioarteko Jaialditik, Granadako Jaialditik, Peñiscolako Jaialditik eta abarretatik igaro ondoren. Gainera, New Yorkeko Alice Tully Hall- Lincoln Center, Metropolitan Museum eta Frick Collection aretoetan, Washington DCko National Gallery, Seattleko Benaroya Hall, Pekingo National Center for the Performing, Singapurreko the Esplanade, Bilboko Euskalduna Jauregia edo Madrilgo Teatros del Canal eta Auditorio Nacionalean aritu zen. Horrez gain, jaialdiotan ere parte hartu du: Berkeley, Boston, Vancouver, CNDMko zikloak, Santanderko Nazioarteko Jaialdia, Donostiako Musika Hamabostaldia, etab. Madrildarra jaiotzez, Prego Tiento Nuovoren zuzendari eta sortzailea da, eta duela gutxi Diapason D’Or saria jaso du, Charles Avison: Concerti Grossi (Glossa) grabatzeagatik.
2022ko otsailean Nafarroako Orkestra Sinfonikoaren eskutik egin zuen debuta orkestra sinfonikoaren zuzendari gisa, haiekin eta egun batzuk geroago Francis Poulencen Concert Champêtre interpretatu zuen bakarlari gisa Bilboko Musika- Musica Jaialdian.
J. S. Bach-en Chromatic Fantasy (2012) eta prentsa espezializatuak saritutako Suite Frantsesen integrala (2014) grabatu ondoren, 2016ko amaieran Variaciones Goldberg (Glossa) argitaratu zuen. 2022. urtearen erdialdean, alemaniar jeinuari eskainitako laugarren grabazioa kaleratu zuen: Partitas & English Suite (Glossa).
2012an Westfield International Harpsichord Competitioneko lehengo saria irabazi zuen, eta BBVA Fundazioaren 2023 Leonardo Beka jaso berri du, Tiento Nuovorekin disko berria grabatzeko.
2014an eta 2015ean, irakasle eta artista gisa jardun zuen, AEBetako Yale Unibertsitatean. Madrilgo Goi Mailako Musika Kontserbatorioko irakasle ere izan da, eta eskola magistralak eman ditu Ameriketako hainbat unibertsitatetan, baita Costa Rican, Perun, Txilen eta Santanderreko Menéndez Pelayo Nazioarteko Unibertsitatean ere.

Tiento Nuovo nace en 2016 de la mano de su director artístico, el clavecinista madrileño Ignacio Prego, y rápidamente se convierte en una formación habitual de las salas de concierto y festivales de nuestro país, ofreciendo lecturas “brillantes, llenas de hondura y lirismo” (Scherzo, 2016). Su grabación con los Concerti Grossi de Charles Avison (Glossa, 21) ha sido premiada con el Diapason d’or por la revista francesa Diapason, con el Disco Excepcional de la Revista Scherzo, Álbum de la semana para la NPR Radio, así como por Melómano y otras revistas especializadas.
En su reciente agenda en España encontramos conciertos en los Ciclos del Auditori de Barcelona, Festival Internacional de Santander, el Auditorio Nacional de Madrid como parte de los Circuitos del CNDM, los Ciclos de Músicas Históricas de León o Salamanca Barroca, la Fundación Juan March, el Auditorio de Conde Duque, Festival Internacional de Arte Sacro de Madrid, el Landesmuseum Wüürttemberg en Stuttgart (Alemania) o el Teatro Real del Palacio Łazienki de Varsovia (Polonia), entre otros.
De formación variable dependiendo de las necesidades musicales, colaboran habitualmente con solistas como Maurice Steger, Nuria Rial o Steven Isserlis, abarcando un repertorio amplio dentro del barroco.
Descrito por la prensa internacional como uno de los clavecinistas más importantes de su generación, Ignacio Pregoha logrado establecer una intensa carrera profesional a ambos lados del Atlántico, con conciertos en las ciudades más importantes de Norteamérica, Asia, y en la inmensa mayoría de países de Europa y Sudamérica.
En verano de 2023 debuta como solista en el Utrecht Oude Muziek Festival tras pasar por el Festival Internacional de Santander, el Festival de Granada, Festival de Peñíscola, etc. Ha actuado además en salas como el Alice Tully Hall-Lincoln Center, el Metropolitan Museum y la Frick Collection de Nueva York, la National Gallery de Washington DC, el Benaroya Hall de Seattle, el National Center for the Performing arts en Pekín, the Esplanade en Singapur, el Palacio de Euskalduna de Bilbao o los Teatros del Canal y el Auditorio Nacional de Madrid; y festivales como el de Berkeley, Boston, Vancouver, los Ciclos del CNDM, Festival Internacional de Santander, Quincena Musical de San Sebastian, etc Madrileño de nacimiento, Prego es director y fundador de Tiento Nuovo, formación con la que recientemente ha sido premiado con el Diapason D´Or por su grabación, Charles Avison: Concerti Grossi (Glossa).
En febrero de 2022 debuta como director de orquesta sinfónica a cargo de la Orquesta Sinfónica de Navarra, con la que unos días más tarde interpreta como solista el Concert Champêtre de Francis Poulenc en el Festival Musika-Musica de Bilbao.
Tras sus grabaciones dedicadas a J. S. Bach, Chromatic Fantasy (2012) y la integral de las Suites Francesas (2014), premiadas por la prensa especializada, publica a finales de 2016 las Variaciones Goldberg (Glossa). A mediados de 2022 publica su cuarta grabación a solo dedicada al genio alemán, Partitas & English Suite (Glossa).
Ganador del Primer Premio en la 2012 Westfield International Harpsichord Competition, acaba de ser galardonado con la Beca Leonardo 2023 de la Fundación BBVA para la grabación de un nuevo disco con Tiento Nuovo. En 2014 y 2015, ejerce como profesor y artista residente en la Universidad de Yale en EEUU. Ha sido igualmente profesor del Real Conservatorio Superior de Música de Madrid y ha impartido clases magistrales en diversas universidades americanas, así como en Costa Rica, Perú, Chile, y en la Universidad Internacional Menéndez Pelayo en Santander.